` Phobos & Actor Marketing Blog: Don't ask Google, ask me.

Quote:

"Only those who dare to walk, can leave a footprint"

maandag 20 oktober 2008

Don't ask Google, ask me.

Communicatie is er in alle vormen. En als account manager doe je de hele dag niets anders: communiceren. Via mail, via de telefoon en enzovoort. Ook de lichaamstaal communiceert. En de communicatie wordt steeds meer en meer. Hoe kunnen we nog op de hoogte blijven van alles wat we zouden moeten weten?

Vandaag de dag gebruik ik mijn laptop zo'n 10 uur per dag. Daarnaast loop ik met mijn iPhone in de hand om de rest mee op te volgen. En toch wordt het steeds moeilijk. Steeds komen er meer mails en telefoons en het wordt moeilijk om alles op te volgen. Account manager?? To manage accounts...

Als kruispunt van alle communicatie die nodig is, zowel intern als extern, nemen we misschien te veel hooi op onze vork. Of juist niet? Je haar valt er van uit. Dat heb ik al ondervonden. Maar moet de communicatie dan anders lopen? Hoe kan ik nog beter opvolgen en begeleiden zonder nog meer stress? Hoe kan ik efficiënter communiceren, niets vergeten, wel bereikbaar zijn, minder stress creëren...

De definitie van account manager: manage your accounts and manage communication by delegation. Lijkt me logisch. Toch is het voor een kmo niet zo simpel om te delegeren. Je moet éénmaal zelf ook iets doen.

Zelf probeer ik zoveel mogelijk efficiënt en rendabel te werken. Net geen oplossingen:
  • meer personeel
  • een ingebouwde laptop in de auto
  • een privé-secretaresse
  • een gsm rond mijn kop met duck-tape
  • een personal iRobot
  • spraaktechnologie van gsm naar laptop met instant auto-sync (gat in de markt)
Tja, makkelijker wordt het er niet op. Maar toch moet ik als AM van alles op de hoogte blijven. Een gemiste telefoon kan communicatie dubbel laten lopen. Een ongelezen mail zorg voor pijnlijke conflicten en gemiste afspraken voor ontevreden klanten.

Laat ons daarom het kruispunt zijn van de communicatie. Don't ask Google, ask me!

Zie ons als de verkeerslichten op een druk kruispunt. We doen zo optimaal mogelijk en regelen het verkeer in goede banen. Mis een licht en creëer een chaos.

Heel graag hoor ik jullie tips om onze communicatie beter te laten verlopen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Als ik het goed begrijp, bestaat je grootste bezorgdheid erin om ervoor te zorgen dat je geen ‘te ontvangen’ boodschap zal missen. Dat siert je, want het geeft aan dat je als AM oprecht met je accounts bezig bent. Je legt de lat voor je zelf zo hoog dat je er voor ze wil zijn wanneer je (potentiële) accounts je nodig hebben – blijkbaar op élk moment.

Vooreerst kan je jezelf afvragen of het nodig is dat je er voor élk probleem van je accounts àltijd moet zijn. Vaak is het zo dat contacten je op een moeilijk moment storen met een vraag die helemaal niet dringend is. Maar ja, als je de indruk geeft dat je altijd instant beschikbaar bent, dan belt die klant met de verwachting dat je zijn vraag onmiddellijk gaat beantwoorden.

Volgens mij bestaat de sleutel erin om je communicatie te gaan vereenvoudigen in plaats van dat je ze nog complexer zou gaan maken zoals in de (fictieve) voorbeelden van je blog.

Vereenvoudigen kan op verschillende manieren. Zo zou je al om te beginnen het aantal communicatiekanalen waarlangs je te bereiken bent, kunnen terugbrengen. Ik weet wel: de laatste jaren zijn er zoveel media bijgekomen langs waar we te bereiken zijn - denken we maar aan GSM, mail, Instant Messages, Skype, mobiele e-mail, … - en telkens komt er op die manier een extra medium bij dat de hardwerkende en goedbedoelende zakenman toch niet kan negeren, want: ‘hij moet beschikbaar zijn voor zijn klanten’.

En dan komen we op het punt waar we zelf vaststellen: dit is niet meer houdbaar. Op dat punt dringt vereenvoudiging zich op. We kunnen het aantal communicatiekanalen langs waar we te bereiken zijn zelf terug brengen. Wanneer dat lukt, wordt de kans dat we een boodschap missen vanzelf kleiner.

Ik hoor je al denken, prima bedacht, maar wat doe je dan als er zowat om de twee minuten een nieuwe boodschap via mijn uitgedund communicatiemediumpark binnen komt. Ook daar dringt zich een vereenvoudiging op. Grosso modo kan je je boodschappen indelen in dringende zaken – die onmiddellijk moeten behandeld worden – en minder dringende zaken die kunnen wachten tot een moment waarop ik mijn handen vrij heb om me met mijn communicatie bezig te houden.

In plaats van aan accounts te laten uitschijnen dat je er altijd en overal voor ze zal zijn, is het verstandiger om ze te zeggen dat je op je instantkanalen (b.v. gsm, iPhone, …) enkel te bereiken bent voor dringende gevallen. Voor de minder hete hangijzers beloof je hen een correcte afhandeling van hun problemen binnen een correcte tijdspanne. Een correcte tijdspanne lijkt me dan 24 uur, wat wil zeggen dat je je één keer per dag moet vrij maken voor je communicatie.

Deze oplossing lijkt misschien wat utopisch, maar ik denk dat het een prima manier is om ervoor te zorgen dat goedbedoelende AMs niet verzuipen in hun communicatie. Dat geldt trouwens niet enkel voor AMs, maar voor iedereen. We zijn er trouwens allemaal mee schuldig aan dat het zo’n vaart is kunnen lopen: alles moet maar instant zijn we zijn toch zo ongeduldig. Misschien moeten we al eens beginnen met onszelf af te vragen of dat telefoontje toch niet efficiënter kan met een kort mailtje of zelfs een kort sms’je. Op die manier geef ik mijn gesprekspartner de keuze wanneer hij mijn vraag behandeld.