` Phobos & Actor Marketing Blog: Marketing en Cijfers? Een contradictie.

Quote:

"Only those who dare to walk, can leave a footprint"

woensdag 22 oktober 2008

Marketing en Cijfers? Een contradictie.

Als de boekhouder Yin is dan is de marketeer wel de Yang. In veel bedrijven plooien marketeers zich in alle bochten om marketing toch maar wiskundig bewijsbaar te maken. Onbegonnen werk want een gevoel, een kleur, een goesting kan je helemaal niet meten. Laat staan voorspellen.

Marketing gaat over emotie, passie en liefde en die is onmeetbaar. Of durf jij me bellen en zeggen dat je liefde voor je partner 65% is? Je mag dan al rationele elementen laten meespelen in jouw keuze.

Kan je dan niets meten? Jawel, meten is weten. En de enige betrouwbare meting is die van de boekhouder, zolang je goed bezig bent, gaan de cijfers in stijgende lijn. Ben je het aan het verknoeien dan laat die het je wel weten. Consistentie in je marketing is net hetzelfde, zolang het werkt, moet je het aanhouden! (Of moet de bompa van Gamma op pensioen? Geprobeerd en van teruggekomen.) En je kan veel verzinnen over sensibilisering van jongeren en sex, maar de campagne van blabla en boemboem zal blijven nazinderen. Maar voorspelbaar en meetbaar was dit beslist niet.

Een goede marketeer durft risico's te nemen en vertrouwt op zijn of haar gevoel. De cijfers zijn voor nadien...

Geen opmerkingen: