` Phobos & Actor Marketing Blog: Waar is het vertrouwen gebleven? De vertrouwens-crisis

Quote:

"Only those who dare to walk, can leave a footprint"

dinsdag 13 april 2010

Waar is het vertrouwen gebleven? De vertrouwens-crisis

Het jaar 2009 zal wellicht ingaan als een crisisjaar om nooit te vergeten, de ongebreidelde groei kwam bruusk tot stilstand toen onze instituten met het meest onwrikbare karakter aan het kraken gingen. De Banken, en niet alleen de kleine obscure offshore internetbanken, maar voornamelijk de banken des vaderlands kregen het moeilijk. Kosten nog moeite werden gespaard om het vertrouwen te herstellen, al zullen de naweeën wellicht nog jaren nagalmen.

Het klimaat werd steeds strakker en veel bedrijven maakten keuzes die in hoogconjunctuur niet gesteund, gedurfd of verantwoordbaar waren. Men ging rationaliseren, kiezen voor datgene dat werkte en vastgeroeste systemen snoeien.

Elk bedrijf kent wel zijn vastgeroeste medewerkers die ondanks de veranderende wereldonvoldoende mee evolueerden om scherp te staan in een nieuwe realiteit. Gecombineerd met gewoontegedrag en het gedacht dat morgen wel zal zijn als vandaag maakt het des te verrassender als bedrijven keuzes moeten maken.
Bedrijven kiezen ten tijde van crisis niet enkel tot rationaliseringmaar beperken bovendien elk risico. Zo werden belangrijke stappen in lange termijn en innovatie resoluut dichtgedraaid tenzij duidelijke tekenen van vooruitgang zichtbaar waren of investeringen van derden deze ondersteunde.

Risico’svermijden in innovatie werd ook gedaan door innnovatie in te kopen ipv zelf aan te sturen, door O&O out te sourcen naar flexibelere en onafhankelijke bedrijfjes die niet belemmert worden door een groot sociaal passief of innefficiënt organisatieprofiel.

Ook voor het kiezen van toeleveranciers overtreft het bekende het onbekende. Avonturen werden toegewezen aan flexibele partners die hun doeltreffendheid in de laatste jaren reeds bewezen en niet als onbekende in het speelveld wandellen. Nieuwe spelers krijgen ook hier alleen kansen in nieuwe markten en bestaande markten worden ingevuld door spelers die hun vertrouwen jaar na jaar bewezen en waarvan de aanwezigheid en de dynamiek aanwezig is in het speelveld.

Tenslotte kiest het management voor veilig, stoten ze activiteiten af die niet tot de core business behoren en rationaliseren ze hun aanpak in de organisatie. Ook in het producten gamma heeft de pareto-regel weerom een hoop balast overboord gegooid.

Het is in deze periode van onzekerheid dat we terugvallen op de basis, terugvallen op de kern van de boodschap en waarbij mensen een warm nest zoeken van vertrouwen. En al zullen we de prijzen wellicht eens extra hebben vergeleken, en zijn de verschillende lenzen opgeblonken en scherp gesteld.

Kortom onze bedrijven, de consument zijn op zoek naar zekerheid en vertrouwen.... maar komen terecht in een wereld van verandering...

Geen opmerkingen: