` Phobos & Actor Marketing Blog: De “inhoudsloze boodschap” ™

Quote:

"Only those who dare to walk, can leave a footprint"

vrijdag 23 april 2010

De “inhoudsloze boodschap” ™

Wat hebben mensen nodig om je te vertrouwen... juist correcte en volledige informatie. En wat geven we ze ? Juist de “inhoudsloze boodschap ™”

Marketeers claimen reeds langer dat je de taal van de toehoorder moet gebruiken en dat je boodschap door een 6 jarige moet verstaan worden als je ze wil overbrengen. En ten dele klopt dit, maar jouw toehoorder als 6 jarige beschouwen en ze larie en apenkool wijsmaken daarvoor is de kritische consument van vandaag beslist te snugger geworden.

Het werd me pas echt duidelijk toen VTM, onze commerciële oproep SMS enquetes voerden enkele minuten voor het nieuws om dan tijdens de nieuwsuitzending deze cijfers te verkondigen als nieuwswaarde... Als het op TV komt is het écht waar, was voor altijd voorbijgestreefd.

Ook onze kwaliteitskranten krijgen de wind van voren omdat ze publicaties doen die onvoldoende gecontroleerd blijken te zijn. Om hun imago of is het hun portefeuille dan toch te spijzen grijpen onze commerciële zenders naar programma’s als SMS, gokken, of moet ik ze alsnog kansspelen noemen van de producent van Big Brother, John Demol. Ik vraag me immers af of politici géén tv, géén macht of géén verantwoordelijkheid hebben als ik dit soort manipulatieve televisieuitzendingen zie die enkel zorgen voor anonieme gokverslaving. Voor campagnes ter preventie van gokverslaving vinden ze wel de nodige budgetten ?

Nu media en politiek hun grip verliezen op de maatschappij rest ons nog de grote multinationals waarop we konden vertrouwen. Met de laatste crisis is ook deze illusie weggenomen, banken gaan door de knieën, fondsen kelderen en misleidende acties ontnemen hun het laatste respect.

Nadat Citibank van bankfraude werd beticht, ING moest toegeven dat hun 5% intrest een berekening was na 2 jaar en de BSD bank wegens ontoelaatbare praktijken de boeken sloot is ook hier de laatste strohalm aan vertrouwen ontnomen.

Moeten we dan elke vorm van creativiteit bannen als er met de waarheid een loopje genomen word ? Neen, reclame mag gerust een overdrijving of een loopje nemen met de realiteit, zolang de consument ook de humor hiervan onmiddellijk doorheeft en niet als een misbruikt persoon achterblijft.

Door de popularisering van onze politiek, een gevolg van een kiesstelsel waarvoor ze zelf hebben gekozen, is het respect voor hun post, de kracht van hun leiderschap ondermijnt. Ook zij hebben last van de “inhoudsloze boodschap”™ met beloftes die men niet kan waarmaken zoals de splitsing van België, u krijgt 2000 € per jaar per Vlaming meer, en als het bij de ene partij niet lukt dan stappen we naar de andere met de woorden : ik heb me altijd meer liberaal gevoeld. Geen partij ontkwam aan deze evolutie, sommigen hadden er zelfs 3 of meer naamsveranderingen voor nodig, alsof de verpakking per definitie de inhoud zou veranderen.

Volgens een onderzoek van de GFK is het vertrouwen in de politiek zelfs historisch gezakt naar 20 % ofwel 6 % minder dan de reclame... zeg tegen je 6 jarig zoontje maar vast, de brandweer jongen daar kan je nog op vertrouwen. (97 % van de bevolking vertrouwt immers de brandweer, niet slecht voor de overheid ism met vrijwilligers.)

De tijd van “inhoudsloze boodschappen”™ is voorbij, mensen de aandacht trekken met iets wat je niet kan onderbouwen is ze laten instappen in een vliegtuig zonder vleugels. Het lukt, maar voor je het weet stort het weer neer.

We mogen dan nog geloven in solden van 30%, maar wie systematisch 75% of meer kan bieden heeft het vertrouwen van zijn vaste klant verloren.

En al is de kans groter dat een belezen man meer “moeilijke” woorden gebruikt of een ruimere woordenschat bezit, toch stel ik mij vaak de vraag of het niet eerder bedoeld is om indruk te maken. Communicatie ontstaat immers bij de toehoorder of ontvanger, zich niet aanpassen is dus op zich onverstandig. Het kan natuurlijk ook te wijten zijn aan het feit dat de orator zijn eigen woorden niet verstaat en dus een “inhoudsloze boodschap”™ brengt.

Och ja, de Trademark op de “inhoudsloze boodschap”™ is al even inhoudsloos als de naam die het draagt. Maar het schept vertrouwen niet ?

Geen opmerkingen: