` Phobos & Actor Marketing Blog: Joepie, routine...

Quote:

"Only those who dare to walk, can leave a footprint"

woensdag 14 april 2010

Joepie, routine...

Een wereld van verandering, verandering die op weerstand stoot. Sinds jaar en dag zijn we gesetteld in gewoonte, we verwachten dat hetgeen gisteren zo was vandaag beter is voor ons. De lonen stijgen, het comfort stijgt, de zekerheden groeien, er is jobzekerheid en financiële gerustheid.

In die wereld leven we, maar gelijktijdig zijn we collectief ontevreden over de politiek en dienstverlening. Mondiger maar ook asocialer, denken we globalistisch maar ook egoïstisch en schreeuwen we om respect en verdraagzaamheid zonder het zelf te geven.< Nooit eerder was alles zo sterk in verandering, de routine werd doorbroken door talrijke evoluties. De technologie gaat sneller dan ooit tevoren maar nooit eerder haakten er zoveel mensen gelijktijdig af.

Trendwatcher Herman Konings verwoorde het zo : “In 2000 had één derde van de bevolking een GSM: voornamelijk zakenlieden, ziekenzorgers, hoeren en pooiers. De rest zei: “Een GSM? Over my dead body. De rest is geschiedenis.”

In de presidentscampagne van Barak Obama, die trouwens voor een groot deel op vertrouwen werd gebaseerd was het nog duidelijker : CHANGE. Maar niet verandering om de verandering maar “Change, we can believe in.” We willen géén verandering om de verandering maar een verandering waarin we kunnen geloven.

Er is een tijd geweest dat dokters sigaretten aanprezen, dat kinderen nog wisten wat een LP of een bandrecorder was en dat een telefoonnummer draaien logischer was dan intoetsen. Die tijd is echter niet al te lang geleden, het gaat niet om je grootvader, maar om je vader en vaak zelfs om je directe collega. Van mechanisch schrijfmachine tot draagbare computer het vond allemaal plaats in de laatste eeuw.

Maar wie dacht dat de evolutie nu wel voorbij was heeft het mis. De evoluties blijven zich op een steeds sneller ritme opvolgen waardoor heel wat uitvindingen voor revolutionaire toepassingen kunnen dienen. Zowel de technologische als biomedische wetenschappen hebben noch nooit zoveel evolutie meegemaakt. En al zorgt de veroudering van de bevolking en het verzorgen van gehandicapten voor een steeds groeiende medische zorgverlening toch spreken voorspellingen over de mogelijkheid om elk orgaan terug te doen groeien tegen het jaar 2030.

Andere producten zijn dan wellicht weer gedoemd om te verdwijnen zoals onze CD of DVD digitale dragers gezien alles online zal beschikbaar zijn en veilig op backup zal leven. E-readers zullen de markt van de boeken verdringen en e-books zullen de standaard zijn tegen het jaar 2018 waardoor het grootste deel van onze bestaande bibliotheken zijn doel zal voorbijgestreefd zijn.

In de lijst van producten die langzaam zullen verdwijnen in de komende 30 jaar, voorspelde een groep van wereldwijde technologische en economische trendwatchers ook nog de verdwijning van : de huissleutel wegens vervanging digitaal, de krant want deze brengt enkel oud nieuws, de muntstukken gezien ze minder waard zullen zijn dan dat ze kosten en het intelectual property of copyright dat door snelheid van verandering en opening van de wereldgrenzen onhoudbaar is geworden.

Enkele van deze veranderingen zullen voor bepaalde industrie takken bijzonder revolutionaire gevolgen hebben. En in tegenstelling van de periode waar de schrijnwerkerijen die rekenlatten maakten, de voorloper van ons huidig rekenmachientje, massaal failliet gingen kunnen de huidige ondernemers zich niet wegschuilen achter het muurtje van onwetendheid. Ondernemers en werknemers weten dat verandering peilsnel op hun zal blijven afkomen.

Flexibiliteit is dus géén troef meer maar een levensnoodzakelijke voorwaarde voor de bedrijvigheid van de toekomst. Levenslangleren is niet meer weggelegd voor de hooggeschoolden alleen maar voor alle geledingen van de onderneming.

Samen met dit doembeeld wil ik een overtreffende trap van possitivisme meegeven want nooit eerder kwamen er zoveel kansen voor ondernemerschap. Immers elke nieuwe evolutie heeft geleerd nieuwe zakelijke opportuniteiten te openen voor ondernemers en actieve medewerkers. Want elk “gat” dat je ontdekt en opvult in de markt opent een hele nieuwe kaasbol vol met al dan niet rendabele gaatjes...

Een voorbeeld, denk dan maar eens aan welke producten en diensten hun oorsprong danken aan de uitvinding van de mobiele telefoon. Ik geef alvast een voorproefje maar je vind er wellicht nog tientallen anderen : sms, mms, digitale agenda’s, ipod, iphone, belltunes, sms spelletjes, tv-programma’s, apps, games, carkits, phonebelts, socks, earphone’s,...

Al mag de mens houden van routine om zo een gevoel van zekerheid te krijgen, er bestaat vandaag slechts één zekerheid en dat is verandering.

Geen opmerkingen: