` Phobos & Actor Marketing Blog: Nestlé Facebook-pagina wordt 1 groot discussieplatform

Quote:

"Only those who dare to walk, can leave a footprint"

maandag 22 maart 2010

Nestlé Facebook-pagina wordt 1 groot discussieplatform

Sociale Media is belangrijk voor je bedrijf. Nog belangrijker is er een juiste strategie mee voeren. Nestlé heeft momenteel zelfs trouwe fans in het harnas gejaagd, door een relatief verkeerd social media beleid. Hun Facebookpagina is sinds vorige week veranderd in een discussieplatform tussen medewerkers van Nestlé, fans en actievoerders. Hoe dit zo ver is gekomen?

Greenpeace begon met een actie tegen het bedrijf omdat het niet-duurzaam geproduceerde palmolie verwerkt. De palmolie werd afgenomen van goedkope bedrijven die Indonesische regenwouden vernietigen en daarmee o.m. de bestaansmiddelen van de lokale bevolking in gevaar brengen en het uitsterven van de Oerang-oetan bevorderen.

Actievoerder maakten er een grootse campagne van onder de naam 'Need a break? So does the rainforest!'. Greenpaece creëerde voor deze campagne een website met een bloederig reclamespotje en roepen consumenten op tot actie. De website is volledig geïntegreerd met social media, zodat je de boodschap rechtstreeks kunt verspreiden op Facebook, Twitter etc.

Gevolg? Een hoop negatieve publiciteit online. De reactie van Nestlé?
Zij reageerden gepikeerd op vragen die werden gesteld op hun Facebookpagina en verwijderden boze comments van bezoekers.

Actievoerders gingen nog verder en vervingen hun profielfoto's door een bewerkt killer-logo van Kit-Kat. Nestlé reageerde hierop door een oproep op hun Facebook te plaatsen:
'To repeat: we welcome your comments, but please don't post using an altered version of any of our logos as your profile pic - they will be deleted.'

Het merk heeft dan wel veel fans op Facebook maar stond al langer onder vuur omdat het regelmatig ongemakkelijke comments verwijdert.

Wat we hieruit leren? Social media is een kans voor bedrijven om een gesprek aan te gaan met hun consumenten en te luisteren naar wat ze te vertellen hebben. Bepalen wat ze over je zeggen kun je niet door reacties te verwijderen. Zoals in bovenstaand voorbeeld geeft dit een averechts effect. Consumenten krijgen de indruk dat ze niets in de pap te brokken hebben en gaan vaak nog harder in de aanval.




Geen opmerkingen: