` Phobos & Actor Marketing Blog: Er is maar één USP...

Quote:

"Only those who dare to walk, can leave a footprint"

dinsdag 30 maart 2010

Er is maar één USP...


Het “uniek selling point” beter gekend als USP van een onderneming is bedoeld om onderscheid te maken met zijn of haar concullega’s we willen verschillen... Het verschil zorgt ervoor dat mensen kiezen voor ons.
Door de snelle evolutie, het homogener worden van de producten en diensten is het verschil maken vaak quasi onmogelijk geworden of zo detaillistisch dat het irrelevant is geworden voor de klant. Toch blijft je uniek opstellen een noodzaak om je klanten te blijven trekken.
Natuurlijk kunnen bedrijven als apple en coca-cola hun verschil in perceptie en verhaal duidelijk stellen en indien ze deze trouw blijven ook hard maken. Maar het is net in dat woordje trouw dat het echte USP verborgen zit.
Slogans worden pas werkelijkheid als je de boodschap trouw kan blijven. USP’s zijn pas een commercieel voordeel als iedereen het als het ware kan vaststellen, beleven en proeven bij jouw onderneming.
Het is de trouw aan je filosofie, je gedachtegang die mensen een duidelijk beeld geven van wie je bent en waarvoor je staat. En het gedegen slagen op diezelfde nagel zorgt er ervoor dat je hiervoor herkent en erkent kan worden.
En al kennen we de gevaren, toch kopen we liever bij een vriend omdat we hem of haar vertrouwen. Zelfs al is het aanbod verschillend. Als we iemand niet vertrouwen zullen we er niet bij aankopen tenzij omwille van een aangepraat schuldgevoel, angst voor eenzaamheid of een ander drukkingsmiddel die alvast niet instaan voor herhaalaankoop.
Weinigen onder ons kunnen zonder herhaalaankoop want het is net die die onze marketinginvesteringen doen renderen. Zelden is het mogelijk met één verkoop je geïnvesteerd marketingbudget terug te verdienen, het is het terugkerend karakter van je cliënteel dat voor de toegevoegde waarde kan zorgen. En laat het net dat terugkomgedrag zijn dat weerom gebaseerd is op vertrouwen.
Je merkt het, vertrouwen is een essentieel element en wellicht wel hét element in jouw marketing. Het is ook hier dat je het verschil kan maken met je concurrent ook al is er schijnbaar géén verschil in het aanbod, de aanpak of dienstverlening. Het zal het vertrouwen zijn zijn in de goede afloop dat bepaalt of mensen blijven terugkomen, snel akkoord gaan met je prijssetting en de dienstverlening keer op keer blijven doorzetten.

Geen opmerkingen: