` Phobos & Actor Marketing Blog: Hoe je beschermen tegen hoaxes? 3 tools om je online identiteit te controleren en te reserveren

Quote:

"Only those who dare to walk, can leave a footprint"

woensdag 18 augustus 2010

Hoe je beschermen tegen hoaxes? 3 tools om je online identiteit te controleren en te reserveren



Stel: je wil als bedrijf je eerste stappen in social media zetten of gewoonweg controleren dat niemand anders onder jouw firmanaam actief is. Om deze zoektocht eenvoudig te maken geven we je de 3 beste 'namecheckers' op een rijtje. Deze websites zoeken naar accounts die dezelfde naam dragen als je bedrijf. Het bespaart je alvast een hele zoektocht in Google.

1. Ud

Wanneer je op de homepage komt krijg je de mogelijkheid om je naam of bedrijfsnaam in te typen. Na een klik op 'search now' krijg je een duidelijk overzicht waar je naam nog beschikbaar is. Ud controleert zowel social media als domeinnamen. Wanneer de naam bezet is kun je door op 'taken' te klikken bekijken wie onder dezelfde naam als je bedrijf actief is. Zeer overzichtelijk en duidelijk: groen is beschikbaar, rood is bezet.

2. Knowem

Knowem is uitgebreider dan Ud. De website controleert enorm veel social media platformen waaronder enkele onbekende (in Europa althans). Om toch een eenvoudig overzicht te geven maakte Knowem een onderscheid tussen 'most popular' en 'social networks'. Onder de laatste vind je heel wat platformen, die je eventueel als alternatief kan gebruiken wanneer een 'bekender' platform bezet is. Knowem maakte zelf de opdeling tussen foto-, video-, blog-, muziek-, nieuws- en microbloggingplatformen. Eenvoudig om de alternatieven tegen elkaar af te wegen.

3. Namechecklist

Namechecklist gaat weer een stapje verder en toont hoeveel % van de social media sites en domeinnamen overeenkomen met je (bedrijfs)naam. Ook overloopt de website de verschillende zoekmachines en media. De enige opmerking over Namechecklist is dat ze onder 'search engine & media' je bedrijfsnaam positief beoordelen wanneer deze minder vaak voorkomt. Natuurlijk is dit handig bij het kiezen van een nieuwe naam. Maar als je bedrijfsnaam veel voorkomt op het net wilt dit niet zeggen dat je 'niet origineel' bent, maar misschien net heel populair...

Informatie: Mashable

Geen opmerkingen: