` Phobos & Actor Marketing Blog: Een gevaarlijke hype: hoax op het net

Quote:

"Only those who dare to walk, can leave a footprint"

dinsdag 17 augustus 2010

Een gevaarlijke hype: hoax op het net



Hoax wordt als term algemeen gebruikt voor alles wat bedrog en nep is. In feite wordt een grote groep van mensen voor de gek gehouden. Het lijkt vaak maar een grap, maar de gevolgen van hoaxes kunnen schadelijk zijn voor uw bedrijfsimago. Vorige week vonden er weer meerdere hoaxes plaats op Twitter. Hieronder de verschillende cases.

Case #1 Carglass

Een week geleden kregen enkele jongeren het idee om een fake account op Twitter op te starten van het bedrijf Carglass. Vanuit hun persoonlijke account begonnen de jongeren berichten te posten die eindigden op #carglasszuigt. Vanuit de Carglass account reageerden ze vervolgens op deze berichten. Fout dan nog. Het bericht “NL_Carglass: Mensen die berichten posten met de hashtag #carglasszuigt ik wil jullie erop wijzen dat onze juristen zich beraden op stappen tegen jullie” werd honderden maal geretweet en verspreid via social media.

De gevolgen van deze ene tweet waren niet te overzien. Uiteindelijk bleek dat de account van Carglass fake was en dat het om een hoax ging. Maar duizenden mensen (waaronder ik) waren er even mee weg… Carglass zelf besloot de zaak te laten varen en geen stappen te ondernemen tegen de oprichters.

Case #2 ING

Afgelopen donderdag vond er een tweede twitter-hoax plaats bij onze noorderburen. Via een tweet werd verspreid dat de bankautomaten in Amsterdam door een defect gratis 250,00 EUR zouden uitspugen. Vele Nederlanders verspreidden dit nieuwtje en aan de Amsterdamse bankautomaten werd het s’avonds erg druk. Voor niets natuurlijk. Uiteindelijk ging het om een storing bij ING. Enkele bankautomaten waren inderdaad deffect, maar niemand kreeg gratis 250,00 EUR aan de automaten.

Case #3 Koningin Beatrix

Vrijdag zette een tweet van Koningin Beatrix Nederland weer even op zijn kop. Het berichtje van minder dan 140 tekens lang over troonafstand en een extra NOS journaal leidde tot duizenden reacties op Twitter. Zo snel het verhaal zich verspreidde op het net, zo snel bleek dat het wederom om een hoax ging…

Als E-marketeer vind ik het best jammer dat hoaxes aan Twitter beginnen te knagen. Tot nog toe kunnen enkel celebrities een ‘verified’ account hebben. Ik verwacht dat Twitter dit weldra ook voor bedrijven zal doen. Misschien kun je je als bedrijf nog het beste beschermen door op Twitter zelf een account aan te maken. Natuurlijk met een goede E-marketeer onder de arm. ;)

Geen opmerkingen: