` Phobos & Actor Marketing Blog: Cupido heeft een busabonnement

Quote:

"Only those who dare to walk, can leave a footprint"

dinsdag 4 mei 2010

Cupido heeft een busabonnement

In de Deense hoofdstad Kopenhagen pakt vervoersmaatschappij Arriva uit met een opmerkelijke marketingstunt. Op 103 bussen over vijf lijnen doorheen de stad biedt de maatschappij ‘love seats’ aan. Plaatsnemen op deze rode zetels betekent zoveel als zeggen dat je openstaat voor een goed gesprek en misschien zelfs meer...

‘Back to basic’, dat is dus waar onze Deense vrienden voor kiezen. Geen onpersoonlijk gedoe via chat, geen voorzichtige contacten via allerlei ‘veilige’ media, maar rechtstreeks contact in de vorm van een goed gesprek.

Niet evident lijkt me, want wat doe je als er enkel op de rode stoeltjes nog plaats is? Waag je het erop, of blijf je toch maar staan? Want in het echte leven bestaat niet zoiets als een ‘bezet’-functie. Hoe maak je dan duidelijk dat je er wel bent, maar geen interesse hebt?

In dat geval zijn er drie opties. De eerste optie is voor mensen die toch liever op safe spelen. Zij zullen eens binnensmonds vloeken en dan toch maar recht blijven staan. Dit zijn ook de mensen die zich op msn vaak offline zullen voordoen, ook al zijn ze er wel, om niet het risico te lopen dat ze ongewild aangesproken worden.

Een tweede soort mensen zal gaan zitten, afwezig door het raampje turen en proberen elk contact te vermijden, maar zal uit beleefdheid wel antwoorden als de andere toch een gesprek aanknoopt. Dit is de groep mensen die zich op msn aanmeldt onder de status ‘afwezig’ in de hoop gerust gelaten te worden. Wie hen toch aanspreekt, zal een antwoord krijgen, en zal al dan niet merken dat het met tegenzin is.

Een derde groep mensen gaat ook zitten, zeer vastberaden zelfs. Van het ogenblik dat er iemand naast komt zitten, zullen ze ook meteen zeggen niet geïnteresseerd te zijn in een verder gesprek. Ze zijn assertief en rechtuit. Deze mensen zijn op msn gewoon online. Mensen met wie ze niet willen praten, worden dan ook gewoon geblokkeerd of staan simpelweg niet in hun contactlijst.

Ook al leggen we contacten op allerlei manieren en via allerlei kanalen, onze persoonlijkheid zal er altijd in doorschemeren. Eigenlijk maakt het dus niet uit of je voor een old-fashion gesprek kiest of voor contact via sociale media. Maar in Denemarken heeft Cupido een busabonnement en binnenkort misschien een hele hoop begerige vrijgezellen ook... Althans dat is waar de marketeers van Arriva op hopen!

(Ine Aerts)

Geen opmerkingen: