` Phobos & Actor Marketing Blog: Communicatie is een wisselwerking

Quote:

"Only those who dare to walk, can leave a footprint"

woensdag 5 mei 2010

Communicatie is een wisselwerking

Dat de beste reclame “Mond aan Mond” gaat weten we al van oudsher. Het ontstaan van reclame, afkomstig van het Latijnse woord “reclamare”, hard schreeuwen is dan ook niet toevallig. Op het moment dat mond aan mond niet snel en efficiënt genoeg meer werkte ontstond reclame. Een mond die naar velen schreeuwt of het nu billboards, kranten, radio of tv is, telkens gaat het om éénrichtingsverkeer van de adverteerder naar de consument. Deze evolutie die de laatste 2000 jaar onze maatschappij heeft vormgegeven staat echter op een cruciaal keerpunt.

Nooit eerder is communicatie terechtgekomen in een nieuwe vorm van mond aan mond reclame, de “mond @ mond” communicatie. De nieuwe technologie, die het world wide web genoemd kan worden is niet alleen een samenbrengen van alle vroegere vormen, kranten, muziek, tv, encyclopedie en andere maar bovendien het eerste instrument dat wisselcommunicatie toelaat. Waarbij de ontvanger evenveel rechten is toegekend als de zender.

Het zijn niet de grote persagentschappen die het eerst het nieuws meedelen aan de wereld. Maar mensen zoals u en ik via facebook en twitter, met live beelden van GSM’s. Persvrijheid word afgedwongen omdat de hoeveelheid gaten in de censuur groter is dan de eigen media agentschappen.

Ons wereld wijde web zal nog een tijdje te maken hebben met georchestreerde censuur en de zogenaamde bescherming van de privacy. Langzaam maar zeker zullen deze remmen op onze evolutie verdwijnen. De Chinese muur zal het web niet tegenhouden, de bijgehouden informatie is door de hoeveelheid niet meer controleerbaar en de globaliserende communicatie is sterker dan onze vastgeroeste overheidsstructuren.

Ook bedrijven, reclameagentschappen of marketeers zijn verplicht hun communicatie te delen met anderen. Je kan niet meer harder roepen dan al jouw consumenten samen, je kan kritiek niet meer in de doofpot steken of door mediacampagnes van het net bannen. Je controleert de communicatie van jouw werknemers of klanten niet, je surft mee op golven die zij meedelen.

Barak Obama’s blog is een zegen voor zijn boodschap maar geeft ook openlijk de opportuniteit om niet akkoord te zijn met zijn standpunt, het is het respect hebben voor hen die anders denken die het vertrouwen zal doen groeien, niet het afzetten, niet vermelden of blokkeren van iemands mening. Die komt als een boemerang terug, maar net als een wervelwind, groter en sterker.

Ben jij klaar om jouw dictatuur te delen met je leden, ben je klaar om de leiding van je bedrijf te delen met je medewerkers, ben je klaar om de coach te zijn van jouw gemeenschap. Is jouw vertrouwen het waard om te delen, is de boodschap die je verteld oprecht, is de verpakking in evenwicht met de inhoud?

Onze nieuwe communicatie bestaat uit een wisselwerking, uit groepsgesprekken, samenzijn, blogs, netwerking omdat daar die mensen vertoeven die we vertrouwen...

Geen opmerkingen: