` Phobos & Actor Marketing Blog: Het jaaroverzicht van 2009...

Quote:

"Only those who dare to walk, can leave a footprint"

maandag 4 januari 2010

Het jaaroverzicht van 2009...

2009 ligt al enkele dagen achter ons. Het was voor iedereen een bewogen jaar. Phobos breidde uit op meerdere gebieden. Het team kreeg 2 extra krachten en de oude website lieten we achter ons. We lanceerden een nieuwe Phobos op het web. Voortaan vind je ons, naast het vast adres phobos.be, ook op Facebook, Twitter, LinkedIn, Youtube, Slideshare, Picasaweb, Skype..
Een hele boterham aan 'social media'.

Wij waren echter niet de enige die zich waagden aan web 2.0. Ook vele beroemdheden stortten zich op social media. Zo kreeg Oprah Winfrey in 2009 op Twitter bijna 3 miljoen volgers. Zij overhaalde een 'moeilijke' doelgroep om een account aan te maken op Twitter en haar te volgen.

Twitter werd in 2009 uitgeroepen tot woord van het jaar. Ook defrienden (het teveel aan vrienden verwijderen op web 2.0-profielen als Facebook) scoorde hoog.

Rob Cottingham maakte een mooi overzicht van social media happenings in 2009. Hij lanceerde een filmpje in cartoonvorm met humoristische teksten erbij. Wij vonden het de acht minuten kijken meer dan waard. Oordeel zelf:




En de voorspellingen voor 2010? Hieronder een kort overzichtje van enkele verwachtingen voor het aankomende jaar:

-Massaal gebruik van location based services. Een voorbeeld hiervan is de nieuwe applicatie Twitter360, waarmee je via de camera van je iPhone 3GS ziet waar je Twitter-vrienden zich bevinden. Verder kun je via augmented reality Twitter-berichten in je omgeving zien.

-Apple investeert in e-reading en lanceert zijn langverwachte tablet. Het apparaat is voorzien van de nieuwste high-tech en heeft een gebruiksvriendelijke interface. Consumenten zullen lange rijen vormen voor de apple-stores om het product als eerste in bezit te hebben. Het prijzenkaartje is natuurlijk ontzettend hoog. Apple zal samenwerken met de grootste kranten zodat de eigenaars op eenvoudige wijze hun favoriete krant kunnen lezen. De uitgevers zullen via de Apple-tablet hun abonnementen verkopen om extra geld in het laatje te brengen.

-Online uitgeverijen zien het daglicht. Ook kranten springen mee op de kar en gaan samenwerken met de e-readers. Is print in 2010 dan toch really dead?

-Sociale netwerken worden volwassen. In 2010 gaat de zoektocht van start naar IT-specialisten die via sociale media de consument weet te bereiken. Bedrijven zullen hun personeel nog meer aanmoedigen om actief gebruik te maken van Twitter, Facebook, LinkedIn etc. Het bedrijfsleven gaat zich concenteren op de samenwerkende kracht van social-networkingsites wat een flinke uitdaging in beveiliging zal meebrengen.

-Google overschat zichzelf doordat het zich steeds verder verwijdert van zijn core business: de zoekmachine. Hierdoor zorgt Google er onbewust mee voor dat Bing zal groeien.

-Tegen het einde van 2010 zullen meer bedrijven de iPhone accepteren en aanbieden als bedrijfstelefoon. Apple zal een grotere ingang krijgen in de zakelijke markt. Belangrijkste aandachtspunt hierin is hoe bedrijven zullen omgaan met het toenemende aantal platformen en hoe ze die gaan beveiligen. Privacy wordt nog belangrijker in 2010

-Verder zullen bedrijven het komende jaar massaal beseffen dat er over hun gesproken wordt op het web. 2010 wordt het jaar waarin bedrijven echt gaan luisteren naar de consument. Want deze geluiden bieden kansen om het nog beter te doen...

En Phobos?
Wij willen het in 2010 nog beter doen dan in 2009 en wensen iedereen alvast een gelukkig en inspirerend 2010!



Geen opmerkingen: