` Phobos & Actor Marketing Blog: Iedereen creatief. Ook u, ja!

Quote:

"Only those who dare to walk, can leave a footprint"

woensdag 6 januari 2010

Iedereen creatief. Ook u, ja!

"Creativiteit" is een van dé buzzwords van het afgelopen decennium. Iedereen wordt geacht creatief te zijn. Ontwerpen, design, producten, voorstellen, plannen, ... horen creatief te zijn. Er zijn
Een hele bedrijfstak richt zich op het promoten en aanleren van creatieve technieken. Een ondoorgrondelijk conglomeraat van schitterende denkers, authentiek creatieve geesten en gebakken lucht.Link
Maar wat is creativiteit nu eigenlijk...? Van Dale noemt het: "cre·a·ti·vi·teit de; v scheppend vermogen". En ook op wikipedia vinden we een mooie beschrijving van het creatieve proces.

Wie creatief bezig wil zijn, moet teruggaan naar de essentie. Een creatief ontwerp is meer dan alleen maar mooi. Het doet wat het moet doen. Een creatief idee zet dingen in gang.

En daar ligt nu net het probleem. De weg van A naar B is vaak zo klaar als een klontje. En creatieve oplossingen liggen voor het rapen. Maar onderweg wachten grote bedreigingen, zoals:
  • Een tekort aan inzicht in de basisstelling (Wat wil ik bereiken? bij wie?)
  • Wazige doelstellingen en randvoorwaarden
  • gewoontes en traditie
  • groepsdruk en conformisme
  • prestatiedrang of persoonlijke ambities
  • de inertie van de organisatie of de onderneming
  • De neiging om te werken naar gemiddelden en compromissen
Creativiteit is nooit een vanzelfsprekendheid. Het is een combinatie van kennis, kunde, ervaring en durf. Een milde clash tussen het individu en de groep en/of de organisatie. Dat maakt dat het voor elke onderneming meer dan een uitdaging is om echte creativiteit kansen te geven. En tegelijk is het op individueel en groepsvlak een vaardigheid die geleerd kan worden. Zonder gebakken lucht, maar wel met kennis van zaken. Creatief zijn, moet je leren door te doen!

Geen opmerkingen: